04.04.2008

To tunger

Nå er ikke jeg den som setter meg ned og leser dikt, og slik er det vel heller ikke ment. Lyrikk er 'muntlig kunst', om en kan si det sånn. Jeg hører jo på musikk, jeg, som mange andre, men om jeg skal plukke ut noe, vel, så får jeg vel ta et skikkelig dikt og ikke 'sanglyrikken' (om man synes min form for musikk er lyrisk) jeg hører på. Det jeg kommer på er et dikt fra Inger Hagerup, laget på 50-60-tallet og utgitt i sangform av Finn Kalvik i 1971. Hørte den en del ganger som barn, og det bringer frem minner.

To tunger har mitt hjerte
To viljer har mitt sinn
Jeg elsker deg bestandig
Og jeg blir aldri din

Dypt i det røde mørket
Fikk livet dobbelt form
Der kurrer det en due
Der hvisler det en orm

To tunger har mitt hjerte
Hør på det likevel
Bli hos meg og gå fra meg
Og frels meg fra meg selv


Inger Hagerup (1905-1985)

Ingen kommentarer: