14.02.2008

Kulturinnslaget

Tenkte jeg kunne starte en egen kulturspalte, ikke jeg vet om det blir noen oppfølger, men egentlig gjøres det mest for å oppildne leselysten min litt. Jeg tar for meg en sentral person innenfor moderne kulturhistorie, nemlig Ingvar Ambjørnsen.

Den 51 år gamle forfatteren har satt sitt merke på norsk litteratur de seneste årene med blant annet klassikere, ingen tvil om det, som Pelle og Proffen-bøkene og også bøkene om Elling. Flere av hans verker har blitt filmatisert, deriblant flere av de førstnevnte. Ambjørnsen tar 'outsidernes' side i samfunnet; alkoholikerne, rusmisbrukerne, taperne eller rett og slett de som faller ut og ikke takler skole, jobb og annet samdunnet setter forventninger mot at en skal mestre. Ambjørnsen står for mesteparten av det jeg finner interessant ved norsk litteratur, men det kan og vil nok forandre seg ettersom jeg utvider horisonten.

Det seneste jeg har lest av forfatteren er utgivelsen fra 2005. Drapene i Barkvik omhandler Filip Moberg som bor sammen med sin onkel Ernst ettersom ikke alt funger helt topp med foreldra. Filip utforsker verden, bryter med samfunnsnormene og melder seg ut av det forventningspregede samfunnet. Boka er i utgangspunktet en kriminalroman, men tar helt klart for seg flere samfunnsaktuelle temaer. Boka er å anbefale for ungdom, men ikke untagsvis også for voksne som kan finne paralleller i sitt hverdagsliv og deres oppfatning av samfunnet. Du kan, -  jeg gjør det nå, -  lese andre bok om Filip Moberg som nettroman her. Bruk den gjerne som en smakebit før du eventuelt viser interesse for fatterens andre verker.

Om du vil vite mer om Ingvar Ambjørnsen og hans litteratur, besøk gjerne hjemmesiden hans.

Ingen kommentarer: